محل تبلیغات شما

شناسه خبر : 44684 | تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۳:۱۹ | 70 بازدید | تعداد دیدگاه : ۱ | ارسال توسط : مسعود آرام

نشست فرهنگ بومی استان با موضوع چگونه گفتگو کنیم، درسالن جلسات اداره کل ارشاد اسلامی برگزارشد. به گزارش افتونیوز،  ابتدای نشست، آقای نژاد مجری جلسه، برای همکاری در برگزاری جلسات، در مورد نحوه گفتگو در فرهنگ بومی استان و رعایت نکات اخلاقی در گفتگوها، رعایت حرمت بزرگترها، انتخاب لحن مناسب برای گفتگو، مکان مناسب […]

 

نشست فرهنگ بومی استان با موضوع چگونه گفتگو کنیم، درسالن جلسات اداره کل ارشاد اسلامی برگزارشد.
به گزارش افتونیوز،  ابتدای نشست، آقای نژاد مجری جلسه، برای همکاری در برگزاری جلسات، در مورد نحوه گفتگو در فرهنگ بومی استان و رعایت نکات اخلاقی در گفتگوها، رعایت حرمت بزرگترها، انتخاب لحن مناسب برای گفتگو، مکان مناسب وشرایط گفتگو مطالبی ارایه دادند. واظهار کردند که گروه فرهنگ بومی در راستای زنده نگه داشتن عادات و رسوم پسندیده در فرهنگ استان، تلاش می نمایند نقاط قوت فرهنگ بومی را زنده نگه دارد و نگذارد در گیر ودار روزگار به فراموشی سپرده شوند.
سپس، آقای دکتر سیف السادات، یکی دیگر از شرکت کنندگان در مورد انتخاب لحن و بیان و ارایه آماری مبنی بر اینکه بسیاری از دعاوی به علت انتخاب لحن نامناسب، استفاده از کلمات تحریک کننده و الفاظ تحدید کننده اتفاق می افتد و در بسیاری از دعاوی انتخاب کلام نامناسب باعث شده که دعاوی به زد وخورد بیانجامد و جرایم زبانی، مانند تهمت، افترا، بهتان، سب یا دشنام و عوارض ناشی از این جرایم و از دیگر سو، عواقب اینگونه جرایم نکاتی را اشاره کردند و بیان داشتند که سب و دشنام به مقدسات جرم محسوب می شود و مجازات متعددی در قانون دارند . هرکسی نسبت به هرکلامی که می گوید، مسئولیت دارد و باید مسئولیت سخنش را بپذیرد. مطالعه پرونده های دعاوی به ما می گوید که بسیاری از دعاوی، به علت انتخاب لحن نامناسب صورت می گیرد، یعنی گوینده با انتخاب لحن کلامی نامناسب قبل از بیان دقیق منظورش موضوع را به مجادله ویا درگیری می کشاند.
در ادامه گفتگو ها، آقای دکتر تقوی تبار، در مورد فراهم نمودن بستر گفتگو اظهار کردند که تا زمانیکه بستر گفتگو مهیا نباشد، گفتگوها عموما به مجادله و دعوا ختم می شود. طبق هرم ابراهام مازلو، نیازهای اولیه که در قاعده هرم وجود دارند، می بایست ابتدا برآورده شده و سپس به نیازهایی به سطح بالاتر برسیم. به عنوان مثال: فرد گرسنه زودتر از فرد سیر عصبانی می شود و… در عقبه هر کدام از افراد گذشته ایست که روی رفتار افراد، تاثیر گذاشته و رفتار آنان را شکل می دهد.
خانم دکتر پناهی، در این نشست به تاثیرات گذشته افراد در رفتار آنان اشاره کرده و دلیل بسیاری از کج خلقی ها و بدخلقی ها را، شرایط اقتصادی و روانی حاکم برخانواده ها اعلام کرد و گفتند: بیان یک نکته خالی از لطف نیست که نیازهای فیزیولوژیک مقدم برسایرنیازها بوده و عقبه یا بک گراند رفتارها را اگر در نظر آوریم، بسیاری از رفتارها قابل پیش بینی هستند.
آقای نژاد، ضمن تایید بخشی از سخنان دکتر تقوی و دکتر پناهی گفتند: اعتقاد به اینکه انسانها تحت تاثیر گذشته خویش به رفتارهایی در آینده دست می زنند، برداشتی جبری از رفتار آدمیست که حق انتخاب را سلب می کند و نمی توان این جبر را قاعده ای کلی فرض نمود. درصورتیکه انسان موجودی مختار و صاحب اراده بوده و می تواند در هرشرایطی دست به انتخاب بزند و از شرایط محیطی خود را برهاند، نمونه های متعددی مانند رشد پیامبران، صلحا، مبارزین در طول تاریخ وجود دارد که انسان همیشه تحت تاثیر محیط نبوده و جبر طبیعت یا محیط جامعه، نتوانسته رفتارهای یکسانی را بوجود آورد.حتی هوای این اتاق بر افراد حاضر تاثیرهای متفاوتی میگذارد و یک نفر احساس سردی و فرد کناری احساس گرمی می کند.
در ادامه نشست ، خانم دکتر حسینی، ضمن اظهار خوشحالی از شیوه بیان گفتگوها به زبان محلی، بیان کردند که نمی توانم خوشحالی خودم را از بیان صحبت ها به گویش شیرین لری، پنهان کنم و نکته دیگر اینکه متاسفانه گویش ولهجه ما در گذر زمان درحال فراموشی بوده و خانواده های هم استانی باید بکوشند گویش لری را که سرشار از ضرب المثل ها ونکته ها و لطایف حکمی واخلاقیست، حفظ نمایند.
در ادامه نشست آقای ارم روشن، ابیاتی از شاهنامه را با صدای دلنشین خواندند که موجب تشویق حاضران گردید.
خانم بارانی از دیگر شرکت کنندگان حاضر در نشست به توجه و تمرکز در گفتگو ها و رعایت نوبت و ادب در صحبت ها طبق عرف منطقه سخن گفتند و اظهار کردند که وقتی کسی سخن می گوید، درعرف فرهنگی مردم استان باید دیگران اجازه بدهند تا صحبتش تمام شود. در هنگام نشستن در جلسات رفتاهایی مانند پچ پچ کردن، درگوشی و نجوا کردن با بغل دستی باعث می شود تمرکز گوینده به هم بخورد و نتواند مقصود خویش را بخوبی بیان کند.
راستین از دیگر شرکت کننده گان در نشست، ضمن انتقاد از عرف جامعه بیان کردند که من، منتقد این عرف هستم و هدف ما از جمع شدن در این مکان این است که عرف ها را بشکنیم و این قواعد را برهم بزنیم. عرف جامعه را قبول ندارم و بر این باورم به عنوان یک منتقد اجتماعی باید عرف های جدیدی جایگزین این عرف ها شود. من به عنوان یک منتقد، از مسئولین این جلسه می پرسم که، چه کسی این عرف ها را تعیین کرده که نباید در جلسه پچ پچ کنیم؟ نباید هنگام صحبت کردن دیگری سکوت کنیم؟ چه کسی گفته اینها عرف ما هستند؟ من مخالف این باید ها هستم. به عقیده من این نشست ها، مکانیست که هرکسی، هر حرفی را که نمی تواند در جایی بیان کند، هرسخنی را نمی تواند از تریبونی اعلام کند، بیاید واینجا حرفش را بشنوند و این جلسه جایی برای بیان حرفهای نگفته مردم باشد.
رزمخواه از شاعران هم استانی در مورد تحمل عقاید مخالف و احترام به نظر مخالف هرچند مورد قبول ما نباشد، سخنانی ایراد کرده و سپس با قرائت شعری با گویش زیبای لری ، مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.
علی کامرانی، مدیر بنیاد ایرانشناسی، از دیگر شرکت کنندگان، با بیان تفاوت دیالوگ و منولوگ و تفاوت گفتگو و گفتمان بیان کردند: گفتگو بین دو فرد صورت می گیرد و فضای گفتگو نباید تحت تاثیر القائات غلط قرار بگیرد. بشر امروز متوجه این امرشده است که می توان با گفتگو همه مسایل را حل کرد. زیرا هنگام گفتگو، می توانیم نقاط مبهم موضوع را پیدا کنیم، مطلب مورد نظرمان را بصورت روشن اظهار کرده و در صورت نیاز، برای طرف مقابل توضیحاتی ارایه کنیم. ولی گفتمان به شیوه حاکم بر گفتگو ها گفته می شود که بصورت یک عرف در آمده و به شیوه گفتگوها، قالب وانسجام داده است. مونولوگ به گفتگوهای یک طرفه گفته می شود که شخصی متکلم وحده است و سخن می گوید، تا دیگران گوش بدهند.
آقای نژاد مدیر اجرایی جلسه در پایان ضمن وارد نمودن اشکال بر صحبت های آقای محمود راستین، بیان کردند: گروه فرهنگ بومی، هدفش با فرمایشات جناب راستین مغایرت دارد. زیرا گروه فرهنگ بومی، گروهی فرهنگیست که درقالب قانون و با مجوز قانونی فعالیت می نماید و هدفش احیای عرفهای خاموش و پسندیده، خرده فرهنگ های فراموش شده و نیکو می باشد.اینکه شرکت کنندگان مجبورند به لهجه و گویش محلی خود صحبت کنند واشعار محلی و موسیقی محلی در نشست های فرهنگ بومی اجرا می شود، کاملا عامدانه و در راستای زنده نگه داشتن سنت های قدیمی است. متاسفانه عیب اینگونه افراد، این است که فکر می کنند توسعه با شکست عرف ها و قواعد موجود چه خوب و چه بد، اجتماعی میسر می شود. کارفرهنگی کاری بطئی ، خزنده ، دیرانجام و دیر هضم است که نمی توان با چند جست و خیز ورها کردن، به نتیجه ای رسید، بلکه باید با حوصله، مهربانانه و باغبانانه کارفرهنگی را انجام داد و از رفتارهای افراطی و کودکانه خود داری کرد.
جلسه با اعلام موضوع هفته آینده ” آیین های سنتی نوروز” به پایان رسید.

نشست یکصد چهل وچار فرهنگ بومی

نشست یک صدو چهل ودوم

گفتگو در فرهنگ بومی

گفتگو ,ها ,بیان ,فرهنگ ,عرف ,های ,فرهنگ بومی ,می شود ,انتخاب لحن ,کردند که ,بسیاری از ,گزارش افتونیوز،  ابتدای ,افتونیوز،  ابتدای نشست، ,حرمت بزرگترها، انتخاب ,گروه فرهنگ بومی،

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فطرت مدیون شهدا